Dodenherdenking, 4 mei

Geef vrijheid door
4 Mei is de dag waarop we in het hele land alle Nederlandse oorlogsslachtoffers herdenken. Herdacht worden allereerst al diegenen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Herdacht worden ook de Nederlanders die zijn omgekomen in oorlogssituaties of vredesoperaties na de Tweede Wereldoorlog. De Tweede Wereldoorlog staat centraal gezien de omvang en impact van deze oorlog op ons land en onze samenleving.

18.00 uur: Een ieder wordt verzocht tot zonsondergang de nationale driekleur halfstok te hangen.

19.00 uur: Herdenkingsbijeenkomst in de Bartholomeuskerk. Tijdens deze bijeenkomst is er zang m.m.v. de 'Singing Stars', worden gedichten voorgedragen door jongeren en verhalen verteld. Een leerling van de Emmausschool draagt een zelfgemaakt gedicht voor. Shoshanna Israeli zal het verhaal van een Voorhoutse inwoonster voorlezen genaamd 'Gewetensvol en onbaatzuchtig'.
Aansluitend is de herdenking op het Raadhuisplein. Alle aanwezigen worden, na het zingen van 'Het Wilhelmus', uitgenodigd om mee te lopen naar het monument.

19.45 uur: Stille tocht naar het algemeen Herdenkingsmonument op het Raadhuisplein in Voorhout.

19.52 uur: Samenkomst bij het monument op het Raadhuisplein m.m.v. Scouting Boerhaavegroep Voorhout en muziekvereniging St. Cecilia.

19.54 uur: Vlagceremonie: Scouting Boerhaavegroep Voorhout.

19.56 uur: Klokluiden en het ‘Taptoesignaal’.

20.00 uur: Twee minuten stilte.

20.02 uur: Het Wilhelmus gespeeld door muziekvereniging St. Cecilia.

20.05 uur: Kranslegging door de Gemeente Teylingen, Oranje Vereniging Voorhout, Vereniging Oud Militairen Indiëgangers en de Bond van Wapenbroeders afdeling Zuid Holland Noord, Politie Hollands Midden en leerlingen gezamenlijke basisscholen.

20.10 uur: Gedicht voorgedragen door een basisschoolleerling.

20.13 uur: Toespraak door een lid van het college van Burgemeester en Wethouders

20.18 uur: Defilé langs het monument
Voor eenieder stelt de Oranje Vereniging Voorhout bloemen beschikbaar om bij het monument neer te leggen.

Officiële kransen voor de herdenking bij het monument op het Raadhuisplein in Voorhout, kunnen op vrijdag 4 mei tijdens openingsuren op het Bestuurscentrum worden aangeboden.

In de afgelopen jaren hebben wij ervaren dat de belangstelling voor de 4 mei herdenking toeneemt en dat die toename zich ook bij onze jeugd voordoet. Wij zijn daar bijzonder verheugd over en nodigen u dan ook van harte uit om vanaf 19.00 uur de herdenkingsbijeenkomst met uw (klein)kinderen te volgen, dan wel aan te sluiten op het Raadhuisplein vanaf 19.45 uur.

Like Oranje Vereniging Voorhout

Quicklinks