Koningsdag programma

Woensdag 27 april Koningsdag

08.00 uur: Met vlag en wimpel een Koningsdagtaart winnen Iedereen die vóór 8.00 uur in Voorhout de rood-wit-blauwe vlag met oranje wimpel buiten hangt, loot mee voor één van de 75 oranje
Koningsdagtaarten. Controle en loting door OVV-commissieleden. De winnaars van de Koningsdagtaarten ontvangen deze in de ochtend  thuis. De taarten zijn gebakken door Echte Bakker Ammerlaan.

09.00 – 11.30: Uitreiken traktatie, want iedereen die jarig is mag trakteren! Ook in de middag van 14.00 – 15.45 uur
De koning viert vandaag zijn verjaardag, dus wij trakteren. Alle kinderen in Voorhout ontvangen op hun basisschool een traktatie-/spelkaart. Afhalen van de traktatie is alleen mogelijk op Koningsdag in de OVV-kraam op het Raadhuisplein.
● Kinderen die in Voorhout wonen maar daarbuiten naar een basisschool gaan, kunnen de traktatie-/spelkaart afhalen op Koningsdag in de OVV-kraam.
● Kinderen van de Loosterweg, Torenlaan, Teylingerlaan, Oude Herenweg, Prinsenweg, Leidsevaart, Bergamolaan en ’s-Gravendamseweg kunnen een traktatie-/spelkaart halen bij mw. Van Steijn, Teylingerlaan 20, tussen 9:00– 10:00 uur.
Laat uw auto thuis, er is geen parkeerruimte Kom alstublieft lopend of met de fi ets. Op de parkeerplaatsen van de Jac.van Beierenhof (bij de Albert Heijn), het Raadhuisplein en de Schoutenlaan zijn absoluut géén plekken beschikbaar. Ook niet voor laden en lossen voor de Jeugdvrijmarkt. Parkeren is alleen mogelijk op het NS-parkeerterrein. Albert Heijn is tot 13.00 uur open, maar is  beperkt bereikbaar.

09.00 uur: Jeugdvrijmarkt De Oranje Vereniging Voorhout geeft aan de kinderen van Voorhout graag de gelegenheid om hun 2e hands spulletjes voor een schappelijk prijsje van de hand te doen. Elk jaar weer is het een prachtig gezicht en een mooie gezellige boel op en rond het Raadhuisplein. Zeker als het weer een beetje meewerkt. Heel Voorhout ontmoet elkaar op de jeugdvrijmarkt, en zo hoort het ook. Het is gezellig en dat blijft het ook als we de volgende spelregels volgen:
1. Het vrijmarktterrein is niet voor 7.00 uur beschikbaar.
2. Aan- en afvoer van de spullen per auto is niet mogelijk.
3. De jeugdvrijmarkt sluit uiterlijk om 12.15 uur.
4. Handel door volwassenen is onder geen beding toegestaan.
5. Geen plaatsen innemen buiten het aangegeven gebied.
6. Loterijen uitsluitend met vergunning.
7. Geluidsinstallaties/mechanische muziek zijn niet toegestaan.
8. Bereiden en verkoop van etenswaren alleen met vergunning
en volgens de regels van de keuringsdiensten.
9. Het is verplicht het eigen afval op te ruimen.
10. Aanwijzingen van het comité altijd opvolgen.

En dan: JEUGDVRIJMARKT…HARTSTIKKE LEUK!
09.30 uur: Offi ciële ontvangst op het Bestuurscentrum Ontvangst van gedecoreerden en genodigden ter gelegenheid van Koningsdag. Parkeren voor de ontvangst is uitsluitend mogelijk op het
NS-parkeerterrein.

09.45 uur: Koningsconcert Harmonieorkest St. Cecilia op het Raadhuisplein Het orkest speelt feestelijke nummers.

10.00 uur: Aubade voor het Bestuurscentrum De aubade wordt namens Koning Willem Alexander in ontvangst genomen door één van de leden van het College van B &W. De aubade wordt muzikaal begeleid door Harmonieorkest en leerlingenorkest St. Cecilia en ondersteund door leden van diverse Voorhoutse koren. Na een korte toespraak wordt de aubade afgesloten met het
Wilhelmus. De liedteksten worden ter plekke uitgereikt ten einde mee te kunnen zingen. Wij hopen ook dat u dat met ‘luide stem en uit volle borst’ doet. Koffie met koek & limonade De Oranje Vereniging Voorhout houdt ook op Koningsdag deze traditie in ere. Een ieder is van harte uitgenodigd voor een kopje koffi e met koek en voor de jeugd is er limonade in de OVV-kraam.

10.25 uur: Vervolg Koningsconcert Harmonieorkest St. Cecilia

12.15 uur: Sluiting Jeugdvrijmarkt De Jeugdvrijmarkt sluit 12.15 uur rond het Bestuurscentrum en op het Raadhuisplein.
● Het is verplicht het eigen afval op te ruimen.
● Vandaag niet parkeren op het parkeerterrein van Albert Heijn,
Jac. van Beierenhof en Klaproos i.v.m. het Koningsdagfeest voor de kinderen. De parkeerplaatsen zijn vanaf 18.00 uur weer beschikbaar. De wegsleepregeling is hierbij van kracht en zal worden toegepast.

13.30 – 16.30: Thema spelmiddag: Koninklijk Ommetje Op het Raadhuisplein en op de parkeerplaatsen van de Klaproos en Jac.van Beierenhof. Dit jaar is er van alles te beleven en het heeft
allemaal een koninklijk tintje. Bijvoorbeeld Koninklijke stallen, Koninklijke spelletjes en springen in een kasteelspringkussen. Rijd een rondje in de wintersporttrein en kom kijken naar de
poppenkastvoorstelling van Cultuur Verheft. Met de op de basisschool uitgereikte stempelkaart kun je gratis deelnemen aan het spelprogramma ‘Koninklijk ommetje’. Kinderen uit Voorhout die naar een basisschool buiten Voorhout gaan kunnen hun deelnemerskaart afhalen bij de OVV-kraam op het Raadhuisplein. Doe mee en maak je stempelkaart vol met één van de volgende spellen:
Koninklijke golf, Koninklijke vijver, kroontje kegelen, etc. Heb je aan zes of meer spellen meegedaan en je kaart laten afstempelen, dan mag je de deelnemerskaart weer inleveren bij de OVV-kraam. Je ontvangt dan een attentie. OP = OP
De middagactiviteiten zijn mogelijk gemaakt door de welwillende medewerking van de bewoners en ondernemersvereniging van de Jacoba van Beierenhof en Albert Heijn en bewoners van de Klaproos. Waarvoor onze hartelijke dank! De ‘Crew’ - de medewerkers van de Oranje Vereniging Voorhout - herkent men aan oranje OVV- s. De Voorhoutse IJsclub, E.H.B.O. Voorhout en andere vrijwilligers verlenen assistentie. De centrale post van de E.H.B.O. Voorhout en Oranje Vereniging Voorhout is vandaag in de oranje keet bij het Raadhuisplein.

13.30 : Opening door Ton Wolvers, voorzitter Oranje Vereniging Voorhout

13.30 -14.00: Poppenkast door toneelvereniging Cultuur Verheft - Voorstelling 1
Het is een cadeau voor de jongste kinderen van Voorhout. Aangeboden door Cultuur Verheft aan 75 jaar Oranje Vereniging. Titel: Een koninklijk ommetje Zo af en toe een beetje wegdromen is het leukste wat er is. Dat je uitvinder bent bijvoorbeeld, of dat je kunt toveren, of heel goed kunt zingen en voor heel veel mensen op mag treden. Jan Klaassen droomt ervan dat hij koning mag zijn, al is het maar voor een dag! Samen met Katrijn in een mooie koets, wuiven naar de mensen, die allemaal naar je terug zwaaien, de hele dag lekkere taartjes eten en tv kijken zolang je wilt. Een dag helemaal speciaal voor de koning. Ze zeggen wel eens dat dromen bedrog zijn, maar is dat wel zo? Soms, héél soms, komen de mooiste dromen uit. Een vrolijk poppenkastspel voor de allerkleinsten. Geschreven door: Anja van der Spek. Gespeeld door: Jan Piet - Jan Klaassen / Esther - Katrijn / Caroline - Burgermeester

13.30 – 16.30: IJvents Springkussens Holland stormbaan en wel twee kasteelspringkussens waarbij één geschikt voor de kleine kinderen.

13.30 – 16.30: Rondritjes rijden met de wintersporttrein Maak een ritje met de trein rond het Bestuurscentrum. Kaartjes zijn gratis verkrijgbaar bij de kassa. Het aantal ritten is
beperkt. Instappen op kaartvolgnummer. OP = OP

14.30 -15.00: Poppenkast door toneelvereniging Cultuur Verheft - Voorstelling 2

14.30 – 16.00: Ponyrijden De Voorhoutse Rij- en Ponyvereniging ‘De Voorruiters’ is aanwezig met een aantal pony’s. De jeugd kan inschrijven met hun stempelkaart.

15.30 – 16.30 Lenteconcert in de Boerhaavetuin. Toegang is GRATIS Het Voorhouts Kamerkoor bestaat 25 jaar en viert dit jubileum met drie tuinconcerten en een groots concert van de Messiah van Händel in december. Vandaag op Koningsdag het eerste tuinconcert: LENTE! Voorhouts Kamerkoor mét KINDEREN. Kinderen van diverse basisscholen zingen van speciaal voor hen geschreven tekst op de beroemde lentemuziek van Vivaldi. Bijzonder is dat dirigent Ilia Belianko het instrumentale stuk heeft bewerkt tot zangstuk. Er volgen meerdere lenteliederen die allemaal zullen worden verlevendigd door inbreng en uitbeelding van de kinderen. Via een verhaal van Godfried Bomans krijgt het gezegde “een nieuwe lente, een nieuw geluid” een andere wending. Een uur zang- en kijkplezier voor jong en oud. Het concert wordt gesponsord door Stichting Kringloop Herenstraat 63. Het Jacoba van Beierenfonds heeft de muzieklessen aan de kinderen mogelijk gemaakt.

16.30 uur: Sluiting themamiddag: Koninklijk ommetje